Haaien en ander gespuis - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Niels Esmeijer - WaarBenJij.nu Haaien en ander gespuis - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Niels Esmeijer - WaarBenJij.nu

Haaien en ander gespuis

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

07 Februari 2005 | Australië, Byron Bay

Hi dudes,

Ik ben inmiddels al meer dan een maand weg en heb weer een week overleefd in (het nu wel zonnige) Australie. Uiteraard zal ik jullie mijn verhalen deze keer ook weer niet onthouden. Dank je wel voor alle reacties en keep up the good work! Het is fijn om te zien dat jullie toch nog wel een beetje om me geven! Toch?????

Ik bevind me momenteel in Byron Bay. Dat is een klein plaatsje bij het meest oostelijke punt van Australie (zoek het op op de kaart). Het is een klein dorpje met maar zo'n 5000 inwoners maar er komen hier elk jaar zo'n 1.75 miljoen toeristen. Het is een beetje een bedevaartoord voor hippies en er lopen dan ook heel wat rare figuren rond hier op straat (most of the time stoned). Maar ja, das ook weer eens wat anders.

Byron Bay is verder bekend om zijn mooie stranden en goede surfcondities. Ik heb (toen mijn oog het weer toeliet) dan ook maar een surflesje genomen en mezelf op de golven gewaagd. Erg leuk moet ik zeggen. In het begin is het natuurlijk best lastig, maar met een beetje vallen en opstaan kon ik halverwege de les mijn eigen golven pakken en een aanzienlijke afstand op het board blijven staan. Ik ben er wel achtergekomen dat surfen een sport is die veel geduld vereist. Je ligt een hele tijd in het water te wachten op die ene perfecte golf en zodra die komt probeert iedereen het te pakken. Na een lange ochtend had ik het dan ook wel gezien (ook omdat mijn oog nog niet helemaal toppie was en de felle zon niet echt helend werkt).

De volgende dag ben ik begonnen met mijn open water duikcursus. Dit was een 4 daagse cursus, waarbij de eerste 2 dagen in het klaslokaal en het zwembad worden doorgebracht om de nodige theorie en basisvaardigheden bij te brengen. De 3e en 4e dag hebben we echter per dag 2 keer gedoken bij Julian Rocks. Julian Rocks zijn een tweetal rotsen zo'n 2 kilometer voor de kust. Rondom deze rotsen verzameld zich een heleboel oceaan wildlife wat het duiken rondom deze rotsten dan ook de moeite waard maakt. Gedurende mijn 4 duiken heb ik de nodige mooie dingen gezien. Om te beginnen een aantal haaien. Eén was wel 4 meter lang en zwom op zo'n 2 meter afstand voor me langs. Dit type haai (ben even zijn naam vergeten) staat er dan wel niet om bekend om mensen aan te vallen, maar het blijft toch een haai en haaien kunnen onvoorspelbaar zijn en het blijven roofdieren. Maar deze had blijkbaar een goede dag want ik ben nog in staat om dit verhaaltje te typen. Verder waren er een aantal reuzeschildpadden (2 meter lang), een paar octopussen, clown vissen (Nemo's) en vele andere interessante bewoners van de wondere onderwaterwereld. Maar een van de hoogtepunten was toch wel toen ik tussen een school vissen zwom en eentje zijn behoefte deed en de andere daar allemaal tegelijkertijd op af doken. Das pas recycling!

Voor de mensen die nog nooit een scuba dive hebben gemaakt, het is echt aan te raden. Je bent echt in een hele andere wereld en het gevoel van gewichteloosheid is echt fantastisch. Je bent echt onderdeel van het zeeleven en de vissen gaan gewoon verder met hun dagelijse leven. Ze kijken af en toe een keer raar op met zo'n blik in hun ogen van 'heb je die domme mensen ook weer', maar voor de rest zijn ze heel aardig hoor. Ik heb er zelfs een aantal geaaid. Natuurlijk niet de haaien.... Ik ben nu dus een gecertificeerde duiker en ben nu gelegitimeerd om overal ter wereld zelfstandig te duiken. Heb ik een goede reden op om vakantie te gaan naar uitheemse oorden met prachtige witte stranden en een helderblauwe oceaan ;-)

Steven heeft zich inmiddels weer bij me gevoegd en we vertrekken vanavond met de bus naar Sydney, onze laatste bestemming voordat we in Melbourne aankomen. We hebben ongeveer 5 dagen om de stad te verkennen. Aanstaande zondag vertrekken we weer met de bus naar Melbourne waarna onze rondreis door Australie er al weer op zit. Maar ja, een wijs man zei ooit 'aan al het goede komt een eind'. Maar ik ben er zeker van dat ook in Melbourne wel het een en ander te beleven valt waarmee ik jullie hopelijk kan blijven interesseren.

See ya!

  • 07 Februari 2005 - 09:01

    Kloosterboer:

    Ha die Niels,

    Zo te lezen vermaak je je wel daaro! Beetje Haaien uitdagen enzo, haha!!! Die haai had natuurlijk al een andere duiker te pakken gehad en dacht laten we die Niews nog mar fkes zwemmen!!
    Maar goed, Viel Spass nog daar Down Under, en dat zal zeker wel lukken.
    Wie sprekt mekare!!

    Viele Gruse uut ut mooie Battum!!

  • 07 Februari 2005 - 09:34

    Yvonne:

    Hey Niels!!

    Gefeliciteerd, ja zo'n duikdiploma is niet niks!! Ben net terug van de integration trip. Daar zaten ook een paar 'ausies' tussen. Ik hoop voor je dat ze in Australie niet allemaal zo gek zijn als de Australiers die ik hier heb meegemaakt. Wat een stelletje idioten, echt lachen!!
    Zometeen naar college, het echte leven begint weer...
    Doe geen gekke dingen in Sydney!

  • 07 Februari 2005 - 09:54

    Leonie:

    hi niels,
    echt prima dat je zo naar je zin hebt!! en een duikdiploma is mooi meegenomen. heel veel plezier daar....

    KussieZ leonie

  • 07 Februari 2005 - 14:06

    Miranda:

    He roomie,

    Waar blijven nou die foto's..?? Ik snap dat je oog het niet helemaal toeliet om zeer florisant te poseren maar het thuis (en buitenland) front willen wel eens zien hoe je je vermaakt...!

  • 07 Februari 2005 - 17:08

    Harry:

    he maatje
    Gefeliciteerd met je duikbrevet. Is het nou leuker als parachutespringen? De afstand wordt telkens groter. De volgende keer zul je wel een afdaling gaan maken in een goudmijn als ik jouw toekomstplannen zo een beetje begrijp.

  • 07 Februari 2005 - 17:30

    Wouter:

    Yo Nelis!

    Ik ben best jaloers op je! Ik zit nu aan de caraiben in Mexico, maar mag niet duiken omdat ik geen certificaat heb! Snorkelen is ook wel cool, maar toch;)

    Geniet van de onder- en bovenwaterwereld nu het nog kan, en ik ben erg benieuwd naar je (onderwater) foto´s!

    Grüsse von Wouter

  • 08 Februari 2005 - 16:59

    Paula:

    Hee Niels!
    Lijkt me super gaaf om al dat "gespuis" in zee van zo dicht bij te kunnen bewonderen. Ben inmiddels wel benieuwd naar nieuwe foto's...
    Have fun and enjoy!
    Liefs Paula

  • 10 Februari 2005 - 14:07

    Jochem:

    Lijkt me allemaal erg vermoeiend, je wilt natuurlijk geen minuut verliezen in Sydney, 5 dagen lang lopen en touren door de stad heen. Laar erin, vroeg eruit, lijkt me :D

    Nog veel plezier daar, je hebt nog maar 2 dagen daar te gaan denk ik nu..

    Groetjes

  • 10 Februari 2005 - 15:42

    Mark:

    JO niels zo te horen is alles na wens je doet wel vette dingen scheet je hem niet in je broek toen je uit het vliegtuig sprong veel plezier nog groete

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels
Actief sinds 24 Okt. 2003
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 57685

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: