Aai een haai - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Niels Esmeijer - WaarBenJij.nu Aai een haai - Reisverslag uit Ko Lanta, Thailand van Niels Esmeijer - WaarBenJij.nu

Aai een haai

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

01 December 2006 | Thailand, Ko Lanta

Lieve vriendjes en vriendinnetjes,

Wederom een nieuwe aflevering van Niels in Thailand. In deze spannende episode ondermeer het alombekende haaien aaien, de Thaise drank emmers, het strand van 'The Beach', rockclimbing en zo veel mogelijk luxe zwembaden proberen in 1 middag.....

Na het over-toeristische Phuket heb ik de boot gepakt naar Ko Phi-Phi, een prachtig eiland aan de westkust van Thailand. Het eiland is erg geliefd onder Duiters wegens de uitdrukking "Ich muss ein Ko Phi-Phi machen...." Jaja, die Duiters hebben gevoel voor humor ;-)

Op de boot ontmoette ik een Nederlands broer en zus die samen aan het reizen waren en na mijn enthousiaste verhalen over duiken zijn zij ook begonnen met een cursus op Phi-Phi. Zelf had ik besloten mijn Advanced Certificate te gaan halen waardoor ik onder andere tot 30 meter diep mag duiken en nog een aantal andere stoere dingen (oa navigatie, nachtduiken etc...) Mijn leraar voor de Advanced Course had de beeldschone naam Ulli. Nu verwacht je een 55 jarige Duitser met een grote bierbuik en zo'n fout staartje achter in zijn nek, maar mijn lerares bleek een hoogblonde, rondborstige Oostenrijkse die eigenlijk Ulrike heette maar zich liever Ulli liet noemen. Ach ja, je hebt mij niet horen klagen ;-)

Ik was de enige duiker die op dat moment die course volgde dus het was erg relaxed. De 1e duik gingen we wrak duiken. Een kleine 2 uur voor de kust lag een gezonken ferry en we zijn daar in gegaan en hebben een aantal ruimte bekeken. Er waren erg veel stonefish (die lijken op stenen maar hebben tentakels die je kunnen doden) dus het was wel opletten op sommige punten. Maar het was echt ontzettend koel! De 2e duik was bij een divesite genaamd Shark Point. En die noemen ze natuurlijk niet zo for no reason. Er zijn dus regelmatig haaien te bewonderen. Toen wij een mooie luipaard haai hadden gevonden die stil lag op de bodem besloot mij duikleraar dat het hoog tijd was om mijn in te leiden in een nog spannender wereld van het duiken: Haaien Aaien! Na rustig aan weerszijden van de haai te zijn gaan zitten hebben we hem geaaid. Gelukkig bleef hij er redelijk rustig onder, alhoewel ik nog nooit iemand heb horen klagen als ik hem of haar zachtjes aaide ;-) Het voelde net als een slangenhuid (en als je dat nog nooit gevoeld hebt is het hoog tijd dat je de wijde wereld intrekt ;-) )

De avond zijn we met een grote groep het 'stadje' van Ko Phi-Phi in gegaan en hebben we ons de welbekende emmers goed laten smaken. De emmer is gevuld met een mengsel van Thaise whiskey, red bull en cola en je drinkt het met rietjes. Komt erg goed aan dus.... De volgende ochtend had ik een aantal kleine opstartproblemen bij mijn eerst duik (navigatie) maar uiteindelijk ben ik toch nog op de plek van bestemming uit gekomen ;-)

De dagen daarna heb ik met een aantal gasten een longtailboat gehuurd en zijn we rondom het eiland gaan varen. Er zijn namelijk heel veel kleine eilandjes rondom het grotere Ko Phi-Phi. Alle longtailboats doen je net denken aan Venetie met al zijn bootjes: alleen dan zonder de oude gebouwen, de overheerlijk pizza's, de bejaarde mannen die esprosso drinken op een bankje in het park, de onweerstaanbare gelatti, en de gladde italiaanse mannen. Dus eigenlijk zijn er gewoon veel boten.....

Na om 6 uur opgestaan te zijn om de zonsopgang te bekijken midden op zee, zijn we daara na het bekende strand gegaan waar de film "The Beach" met Leonardi di Caprio is opgenomen. Heb nog een beetje rondgelopen in de waan dat ik hem was, maar dat was helaas snel over. Na een lange wandeling op Ko Phi-Phi zijn we uiteindelijk bij het viewpoint terecht gekomen vanaf waar je het hele eiland kan overzien. Erg mooi uizicht en ook wel erg frightening als je beseft dat de tsunami recht over het midden gedeelte van het eiland is gegaan (zie foto's).

De dagen daarna ben ik met een Canadees (TJ: who loves his Whiskey) en 2 Duitse meisjes (Julia and Hanka) naar Railay gegaan. Railay is befaamd voor it's rockclimbing en dat hebben we dus ook gedaan. Er zijn daar limestones die recht vanaf het strand omhoog steken. Erg mooi en ook erg uitdagend om die te beklimmen (en ja, ook erg zwaar....) 's Avonds Shark Steak gegeten in een restaurant recht onder de klif. En toen ik de haai in de ogen keek, wist ik zeker dat het niet degene was die ik had geaaid (hij leek er wel veel op dus wellicht was het familie...). Maar anyhow, hij smaakte erg lekker!

Na een aantal dagen trekking rondom Railay ben ik samen met TJ naar Ko Lanta gegaan. We zitten hier nu al 4 dagen en het eiland is werkelijk prachtig en zo ontzettend rustig. De stranden zijn hier adembenemend en er is nog nauwelijks toerisme. De ideale plek voor mijn strand tent. Ga dus maar een beetje rondvragen vandaag....

Ben samen met TJ wezen duiken bij de wereldberoemde Hin Daeng divesite. Hier worden vaan mantarays en whalesharks gezien. Helaas niet de dag dat wij er waren. Maar heb wel ontzettend veel Zweden gezien. De boot waarop wij zaten was van een Zweedse eigenaar, dus van de 40 mensen op de boot waren TJ en ik zo'n beetje de enige non-Swedes. Heb in ieder geval mijn Zweeds een beetje bij weten te spijkeren ;-) Gister hebben we het onze uitdaging gemaakt om zoveel mogelijk mooie zwembaden van resorts te bezoeken en in te zwemmen. We hebben het eindelijk 3x geredt, waarvan we bij 1 er uit werden gezet. Maar ja, als je budget reist wil je toch ook af en toe genieten van de luxe van schoon water ;-)

Vandaag is mijn laatste dag op Ko Lanta. Morgen vertrek ik met de boot en bus naar Bangkok waar ik dan weer een dag later aan zal komen. Maar zover is het nog niet!!!! Eerst nog even genieten van zon, zee, strand, luxe zwembaden en banana shakes!

dikke kus
Niels

P.S. Als het goed is staan er foto's onder dit bericht.... Your wish is my command

  • 01 December 2006 - 02:49

    Niels:

    Sorry, er staan geen omschrijvingen bij de foto's maar heb geen tijd meer aangezien ik mijn scooter binnen 10 minuten moet inleveren. De meeste spreken voor zich... Als verdere toelichting benodigd is dan hoor ik het wel ;-)

  • 01 December 2006 - 04:10

    Dirk:

    He Niels, wat een geweldige foto's! Echte een mooie ervaring. Airconditioned op kantoor zitten is ook best leuk ;) Thank God it's Friday!
    Veel plezier nog.

    Groeten vanuit een warm Sydney

  • 01 December 2006 - 05:38

    Hoa:

    ja ja ja... interessant allemaal... maar waar zijn die fotos van die zweedse dames?

  • 01 December 2006 - 07:54

    WJ:

    Heyhey Nelis, ik kende ooit een Hennie, nu verwacht je natuurlijk een grote brede gast met een dikke ketting, maar eigenlijk was het een zij.. en ze heette henrike;)... haha..mooie verhalen en mooie foto's ook! .. veel plezier de laatste dagen!:D tot snel!

  • 01 December 2006 - 08:19

    Eva :

    Hey Niels!

    Avonturen al bijna voorbij? Jammer hoor, zijn mooie verhalen! Geniet er nog maar even van, voor je het weet sta je weer oog in oog met je scriptiecoach ipv oostenrijkse en zweedse dames, danwel luipaard- en whalesharks!! Enjoy!

    Gr. Eva xx

  • 01 December 2006 - 08:55

    Dirk T:

    Heb je ook meer foto's van Ulli?

  • 01 December 2006 - 11:22

    Miranda:

    Lieve Roomie!!

    Goed goed goed, ik geef een keer toe dat ik jaloers ben ;) Ziet er allemaal erg goed uit! Life there is really amazing, maar hier is het niet minder amazing hoor (maybe more)! Alles gaat goed, met iedereen. Geniet er nog even van want het gaat nu wel snel ineens! Kom je gelijk door de 7e...?! Als je lief bent dan wil ik je best van schiphol halen met mijn bolide. Dikke kus

  • 01 December 2006 - 13:16

    Annie Theo:

    Het ware verhaal zullen we wel niet horen maar dat aaien was vast intressant.

  • 01 December 2006 - 13:29

    Paul:

    coole stories maar het echte hoogtepunt zien we niet op de foto's

    tot gauw en veel plezier nog

  • 01 December 2006 - 14:12

    Iris:

    Hey hey!!
    spectaculaire verhalen allemaal! Geniet nog maar ff van alle mooie dingen want voor je het weet zit je op kantoor te wachten tot het weekend wordt ingeluid..pff.
    Veel plezier nog met alle haaien, zweedse dames en banana shakes :)
    xx

  • 01 December 2006 - 14:28

    Boris:

    Wow...die scooter is mooi zeg!

  • 01 December 2006 - 15:56

    RaulP:

    Hulde Hulde en nog eens hulde! Maar wat ben je aan het doen op 'Thailand 074.jpg'? Op je hoofd staan, maar toch niet? ;-)

    Die scooter is idd erg hip. Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je het nog wel een paar dagen kan volhouden...

    Viel spass nog kerel.

  • 02 December 2006 - 09:38

    Bregje:

    Hé Peppi!
    Word helemaal jaloers als ik die mooie foto's van je zie!Ziet er erg goed uit daar allemaal en die levendige beschrijvingen van je avonturen maken dat we een klein beetje met je mee kunnen genieten ;).
    Hier zit de 1e officiele werkweek erop en dat bevalt best goed!Geniet nog even van je laatste weekje en tot snel!
    Dikke Kus Kokki

  • 02 December 2006 - 13:04

    Bank:

    Mooi! Jammer dat je de pullen in Boode hebt gemist, maar buckets zijn ook lekker.

  • 02 December 2006 - 20:23

    Emek:

    Klinkt als een super tijd (is het ook) en super foto's!

    Zie je snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels
Actief sinds 24 Okt. 2003
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 57675

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: