Fiji Time! - Reisverslag uit Suva, Fiji van Niels Esmeijer - WaarBenJij.nu Fiji Time! - Reisverslag uit Suva, Fiji van Niels Esmeijer - WaarBenJij.nu

Fiji Time!

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

25 Juni 2005 | Fiji, Suva

Bula my friend!

Deze zin heb ik de afgelopen 10 dagen op Fiji duizenden malen aan me voorbij horen komen. Bula is Fijian voor 'hallo'. En aangezien de Fijan people erg vriendelijk zijn (of ze doen alsof omdat ze je zo veel mogelijk willen verkopen) ben je meteen hun friend. Fiji heeft zich ontwikkeld van het ene extreme (kanibalisme) naar het andere (overdreven vriendelijkheid). Maar als ik moest kiezen, prefereer ik toch het laatste ;-)

Na mijn laatste tentamen op dinsdagmiddag 14 juni ben ik met een aantal mensen de kroeg ingedoken omdat eens goed te gaan vieren. Het was erg gezellig en een aantal uur (en alcoholische versnaperingen) later vroeg een oplettend persoon hoe laat mijn vlucht was. In mijn excitement was ik dat een beetje vergeten. Ik ben dus snel naar huis gerend, mijn laatste spullen gepakt en gelukkig kon een huisgenoot van een vriend mij naar het vliegveld brengen. Ik was dus nog op tijd..... Een goed begin is het halve werk ;-)

Mijn vlucht was om 11 uur 's avond en de volgende ochtend was ik om 5 uur in Fiji. Alhoewel ik een flink slaaptekort (en een lichte hangover) had, ben ik meteen om 8 uur diezelfde ochtend begonnen aan een trip naar de Yasawa Islands. Alhoewel Fiji bestaat uit 300 eilanden, is de Yasawa eilandengroep een van de mooiste. Ik heb 6 dagen doorgebracht met island hoppen tussen prachtige stranden met palmbomen en blauwe oceaan. Helaas ben ik op dit moment niet in staat om de foto's te plaatsen, maar die houden jullie nog tegoed.

Het 'leven' op de eilanden was erg relaxed. In Fiji nemen ze het niet zo nauw met de tijd en alles gaat volgens de 'Fiji Time'. Ze hebben het ongedwongen leven en het rustig aan doen echt tot kunst verheven. Ik denk dat er op Fiji weinig mensen leiden aan een hoge bloeddruk of hartaanval. We sliepen in houten/rieten huisjes naast het strand en omdat er verder weinig te doen was op de eilanden (sommige niet groter dan 1 voetbalveld) werden de dagen doorgebracht met zonnebaden, zwemmen, snorkelen en nog veel meer onplesante activiteiten. Wat was het toch zwaar :-) Verder ben ik geintroduceerd in de ultieme Fijian manier van ontspannen na een 'zware' dag: kava! Kava is een mengsel van water en de wortels van de kava plant. Het ziet eruit als modderwater en smaakt eerlijk gezegd ook zo (alhoewel ik nooit modderwatter heb gedronken, maar ik denk dat het wel ongeveer hetzelfde smaakt). Kava wordt gedronken tijdens een tradionele ceremonie en het geeft je een erg ontspannen gevoel. Het maakt je tong gevoelloos en je zintuigen erg traag. Het is een beetje de Fijian equivalent van alchol/drugs. Het is alleen niet verslavend en de kruiden schijnen ook nog goed voor je gezondheid te zijn. In ieder geval was het een erg goede manier om de 'hectische' dagen mee af te sluiten ;-)

Na 6 dagen zonder douche was ik blij dat ik weer op het main island in Nadi in een decent hostel om even te douchen. De laatste paar dagen heb ik doorgebracht met scuba duiken (begin verslaafd te worden), de plaatselijke dorpjes bezoeken, aan het zwembad liggen en vooral veel ontspannen. De 10 dagen zijn echt voorbij gevlogen en het was wel even wennen toen ik op Melbourne International Airport aankwam in mijn korte broek en T-shirt en het 5 graden was. Het begint hier nu echt kouder te worden dus ik kijk uit naar de Nederlandse zomer!

Heb nog een aantal dagen in Melbourne tegoed voordat ik op dinsdag terug vlieg naar Nederland. Hoe dichter bij het komt, hoe meer ik er naar uit kijk! Geniet nog even van de laatste momenten zonder mij want voordat je het weet zitten jullie weer voor onbepaalde tijd met me opgescheept ;)

Vinaka and CU!

  • 25 Juni 2005 - 01:10

    Wouter:

    Hey vakantieganger! Zorg maar dat je je vlucht naar Nederland niet mist!;)

    Je maakt me toch wel benieuwd naar de foto`s. Goede reis terug!

    Wouter

  • 25 Juni 2005 - 10:16

    Stefan:

    Hey nelis, denk dat ik je niet meer ga zien!Ben namelijk volende week naar Mallorca voor 2 maanden..stefanheijster.waarbenjij.nu groet stefan!

  • 25 Juni 2005 - 11:19

    Frank:

    Nou Niels,

    Het wordt wel tijd om terug te komen deze week was hier een hittegolf en wij beginnen nog meer jalours te worden.
    We lezen dat het met jou wel goed gaat, met mij ook.
    We druk ik heb aankomende week proefwerkweek en jij zit daar.
    NOu jah, met de verbouwing komt het ook wel goed, duss als je weer zes dagen niet onder de douche bent geweest, kan je wel langs komen in de nieuwe badkamer. :P
    Ik hoop dat je nog een hele leuke tijd gaat hebben de laatste dagen.
    En als je terug bent kan je alle rodels wel weer horen...

    Groetjes Frank.

    ''Trouwens ik weet niet of ik over je tegoed van je abonnoment heen zit, maar dat merk ik dan wel weer''

  • 25 Juni 2005 - 15:30

    Boris:

    Het klinkt allemaal weer zeer aantrekkelijk! (vooral die 5 graden celcius in Melbourne :) )

    Geniet nog maar even van je laatste daagjes in het land van de gabberbroeken, want ik denk dat het eerder zo is dat jij weer met ons op zit gescheept dan andersom... hehe

    Gegroet en tot volgende week,
    Boris

  • 27 Juni 2005 - 15:58

    WJ:

    Nelis, CUsoon!

  • 27 Juni 2005 - 16:18

    Joris:

    He nielske,

    Kom maar snel terug want dan kunnen we tenminste weer een keer goed stappen met de ex-mentoren! En laat maar zien of je de PFL-contest nog steeds kunt winnen!

    Groeten,

    Joris

  • 27 Juni 2005 - 21:43

    Yvonne:

    Hey Niels,

    Klinkt weer om jalours op te worden. Maar heb het zelf op het moment ook niet te slecht in LA!!!!
    Tweede dag hier en alles op de Nederlandse campussen valt in het niet! Het is echt super!!

  • 28 Juni 2005 - 19:39

    Esther:

    Ha Nielsie,

    Prima idee om je zware studie-tijd om deze manier af te sluiten. Volgens mij ga je vandaag weer naar Nederland, moet raar zijn om daar weer te zijn niet? Ik moet nog een week studeren, dan begint mijn afsluiting: een bijna-3-maanden-vakantie in Zuid-Amerika. Ook niet verkeerd denk ik zo.

    We zien elkaar weer in september, stappen in Rotterdam!!!

    Liefs,
    Es

  • 28 Juni 2005 - 20:09

    Het Ontvangstcommitee:

    Lieve allemaal, kennen jullie de grap van het vriendje die na 6 maanden eindelijk weer thuis komt......HIJ KOMT NIET! Tenminste: hij komt 24 uur later, snik. Maar even voor de duidelijkheid: het is geen grap: Niels komt i.p.v. woensdagochtend nu op donderdagochtend aan op Schiphol. Hij heeft door vertraging in Melbourne zn aansluiting in Hong Kong gemist.

    Liefs,
    Annewil

  • 29 Juni 2005 - 20:12

    Miranda:

    He lieve Annewil,

    Jeetje wat een tegenvaller..! Maar ik denk dat het het wachten meer dan waard is hoor. "Wat je uitstelt is lekkerder" is een befaamde uitspraak van Wouter. Geniet lekker van zijn thuiskomt. En Niels, heel veel plezier in het Oosten, we missen je wel in Rotterdam maar die konijntjes in het Oosten zijn vast erg aantrekkelijk ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niels
Actief sinds 24 Okt. 2003
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 57691

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: